Kommunal Ung till Sydafrika

Vi är 5 ungdomar som har fått en otrolig chans att få åka till Sydafrika via Kommunal.

Här kan du följa oss inför resan och även på plats i Sydafrika.
Vi kommer att jobba med att utbilda regionala skyddsombud i den gröna sektorn.
Men framförallt kommer vi att utbyta mycket erfarenheter när vi åker runt och tittar på de olika plantagerna och jordbruken.

fredag 26 november 2010

Intensiva dagar


Så här ligger det till! Gårdagen: 07:00 Vakna,07:o några minuter åka till plantagen. sen från farm till farm, besök till besök, äta snabb lunch typ vid 16:00, ännu mer träffar med regionala skyddsombud och farm ägare, sen hem typ kl 20:00, duscha, ta på sig, äta middag kl 22:45, åka hem kl 24:00, samla dagens info o intervju material, Äta chips o dricka cola zero me dom andra för första gången: 01:30 lägga upp något, 02:20 Robban kommer in i mitt rum just när jag har somnat för att låna data sladden. Upp igen kl 06:00!! Lumpen? nja, Fullt ös med Kommunal i Sydafrika.

Farmbesöken kommer det att skrivas om senare och mer punktligt.

Idag vaknade jag 05:45 efter att ha sovit ca 3h, vi skulle åka till Kruger parken o alla sprudlade av energi förutom mig och Robban. Jag satt tyst för det mesta eftersom jag fortfarande sov "teoretiskt" och Robban låg lite lattent. En anpassad öppen bil för fotograferande turister kom o hämta oss o vi åkte med spänning till parken. Redan efter 30 minuter såg vi en Elefant och vi kryssade i ett av fem. Vi skulle ju se The Big Five! ( "The Big Five" - Noshörning,Elefant,Lejon,Leopard,Buffel). Som vanligt var adrenalin nivån och upphetsningen hos tjejerna enorm och de va stön o tjut titt som tätt. Vår tjutande Sara hade nog högst adrenalin och började efter en lång dag se stockar o stenar som krokodiler o bältdjur. "Titta Titta" "stop the car" tvärnit! oops the va en sten. Dagen bjöd på värme som jag av erfarenhet uppskattade till 33 grader!( de va faktiskt 34). Djuren som vi såg tittade på oss med förvåning, tom buffeln höjde på ögonbrynen, detta eftersom alla som satt på solens sida såg ut som röd vita zebror! Vår ledare Hans tog priset med sin röda höger arm! Listan med djur som vi såg är lång o de får ni se på bilder senare. Nu ska jag se va dom andra gör.. Shap Shap h/Roland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar